„Többet nyújtott a képzés, mint amit gondoltam volna” – Szakál Évával beszélgettünk

Mint sok más pályakezdő művész, Éva is karrierje kezdetén szembesült azzal, hogy a művészeti pálya alakulása nagyban függ a műtermi munkán kívüli tevékenységtől. Az önmenedzsmentre, a pályázatok figyelésére, a pályázatírás mikéntjére, az online jelenlét gondozására, és mindarra a tudásra, mely a szakmai karriert előreviheti a művészeti egyetemek nem készítik fel hallgatóikat. Éva épp ezért döntött amellett, hogy 2018-ban jelentkezik a Budapest Art Mentor programra, az egy éves képzés alatt nemcsak céltudatosabb lett a karrierjét érintő kérdésekben, de kapcsolati hálója is bővült. Galériásokkal, kurátorokkal, művészettörténészekkel és művészeti szakemberekkel ismerkedett meg, akik az órák alatt és a személyes mentorálás során a karrierépítés szempontjából hasznos ismeretekkel látták el. Azóta számos sikert tudhat maga mögött, például nemrég alapította meg hét alkotótársával együtt a DIO Alkotótér és Galériát, valamint munkája bekerült a Hradszki László Gyűjtemény 3D online tárlatába, ahol számos jelentős kortárs művész munkájával egy virtuális térben látható alkotása.

Hogyan találtál rá a művészeti pályára? Milyen mérföldköveket tartasz számon a karrieredben?

Kiskoromtól fogva érdekelt a művészeti pálya, még ha akkor nem is sejtettem igazán, hogy miről is szól. A képalkotás volt az a művészeti ág, amelyben leginkább ki tudtam aknázni kvalitásaimat, és már a középiskolát is e szerint választottam. A zirci művészeti szakközépiskolába jelentkeztem, melynek végén – egy OKJ díszítőfestő végzettség megszerzése után – már sokkal tudatosabb döntés volt, hogy a tanulmányaimat a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán folytassam. Az egyetem megkezdése után a mérföldköveket olyan pozitív visszajelzések jelentették, mint a pályázati sikerek, majd később a kínai tanulmányút, a művészeti egyesületekhez való tartozás, a kínai kiállítássorozat lehetősége, az egyéni tárlatok megvalósítása és a műtárgy eladás.

Miért jelentkeztél a Budapest Art Mentor Programba?

Pályakezdő művészként a saját hibáimból tanulva nagyon lassan és körülményesen kezdtem megtanulni, hogy miből áll a műtermi munkán kívüli tevékenység, ami a szakmai karrieremet előrébb viheti. Mivel a művészeti pálya 50%-a az önmenedzsmentről, pályázatfigyelésről, pályázatírásról, prezentáció készítésről, online jelenlétről szól, amire az egyetemi képzés nem készít fel, érthető, hogy a program hiánypótló a mai fiatal művészek számára. A BAM képzésére 2018-ban jelentkeztem. A program egy egészen új lehetőséget kínált az addigi pályázatokkal szemben. Mikor rájöttem, hogy érdemes bizalmat szavazni ennek az úttörő kezdeményezésnek, beadtam a pályázati anyagomat. Pozitív volt számomra, hogy a kétfordulós felvételi révén nem bízták a szerencsére az induló csapat tagjainak kiválasztását.

Mit adott számodra ez a képzés? Milyen területeken fejlődtél?

Többet nyújtott a képzés, mint amit gondoltam volna. Céltudatosabb hozzáállást a karrierépítés terén, rövid és hosszútávú terveim kigondolásában új támpontokat, neves magyar galériásokkal, kurátorokkal, művészettörténészekkel és egyéb szakemberekkel való találkozás lehetőségét, és az általuk átadott ismereteket nyújtotta a képzést. Továbbá felkészítést és segítséget adott az egyéni kiállítás hatékonyabb és profibb szervezésében.

Miben segített leginkább a személyes mentorálás?

Három mentorral, név szerint Bérczi Lindával, Tóth Pál Sándorral és Vékony Déliával volt alkalmam személyes találkozó keretén belül beszélgetni. Azóta is hálás vagyok, hogy Linda határozott fellépése a már rég elodázott online felületek létrehozását segítette elő. Pali rengeteg hasznos tanáccsal látott el pályaépítés, műtárgykezelés és rendszerezés terén. Déliával való beszélgetés pedig a személyes képzőművészeti utam miértjeinek mélyebb feltárásában nyújtott segítséget.

Melyek voltak a mentorprogram legemlékezetesebb pillanatai?

A mentorprogrammal töltött évet hihetetlen intenzív időszaknak éltem meg. A galéria és műterem-látogatásokon túl a tárlatvezetésekig sok izgalmas élményt nyújtott a program. Ezek közül kiemelném a 2018-as Art Market Budapest kortárs képzőművészeti vásárt, melyen a Mentor program képviseletében vehettünk részt, a BAM keretén belül szervezett madridi utat, továbbá az Ybl Budai Kreatív Házban megrendezett Felfedezők című záró kiállítást, melyek szinte a legmeghatározóbb pontjai voltak a programnak.

Mi történt veled az elmúlt két évben, mióta végeztél?

Úgy gondolom, hogy a 2018-as aktív jelenlét nagyban hozzájárult, hogy szélesebb körben megismerhessék tevékenységemet, ami új lehetőségeket adott számomra. Többek között két munkámmal vehettem részt a Vasarely Múzeumban megrendezett Bauhaus 100 című csoportos kiállításon. Az Art Marketen kiállított munkám kapcsán lehetőségem nyílt megismerkedni Vass Lászlóval. Mivel Zircen végeztem a művészeti középiskolát, a fiatalkori műélményeim között etalon volt a veszprémi Modern Képtárban látható Vass László Gyűjtemény látogatásának élménye, amely mély nyomot hagyott bennem az absztrakt művészet felé vezető úton. Az idei évet meghatározó eseményhez sorolnám a IX. kerületi DIO (Do It Ourselves) Alkotótér és Galéria megalapítását. A műtermeket és a kiállítóteret nyolcan hoztuk létre, amit reméljük a közeljövőben hivatalosan is megnyithatunk.

Van esetleg olyan pályázat vagy program, mely az elmúlt két évben előrevitte a karriered?

2019-ben beválasztottak a Magyar Foundation of North America „Hungary Emerging” elnevezésű program nyertesei közé. Habár az eredmény közlése óta nem történt előrelépés az alapítvány által ígért amerikai kiállítássorozat kivitelezését illetően, a pályázatra bejutást félsikernek könyveltem el.

Milyen hatással volt rád a járványhelyzet?

Mivel sajnos még mindig nem beszélhetünk a járványhelyzetről múlt időben, ezért azt elmúlt hónapokat és a jelen helyzetet tekintve elmondhatom, hogy a pandémia negatív és pozitív hatását egyarán tapasztaltam és érzem. A negatívumhoz sorolnám a megjósolhatatlan időtartalmú és intenzitású vírushelyzethez történő igazodást és a folyamatos újratervezést. Pozitívumként említeném a kiállítások online térbe költözését. Hogy egy aktuális példát említsek, ajánlanám mindenkinek a jelenleg is megtekinthető Hradszki László Gyűjtemény 3D online tárlatát, ami nem csak a technikai frissessége és naprakészsége miatt jelentős, hanem azért is, mert többek között Bak Imre, Fajó János, Haász István, Hencze Tamás, Konok Tamás és Losonczy István képeivel egy virtuális térben látható a munkám.

Felfedezők 3.0 - A Budapest Art Mentor kiállítása<< >>ARTMENTOR BY B. BRAUN az Art is Business oldalán